Een contentstrategie om je vingers bij af te likken

Het is misschien een gevoelig onderwerp voor vele ondernemingen, maar we moeten het toch een keer hebben over kortingsbonnensite Groupon. You love it or you hate it, maar over de contentmarketingpraktijken zijn we zéér te spreken. Een best practice.

(foto: www.groupon.be)

Groupon is een Amerikaanse marketingonderneming die stilaan de hele wereld verovert. Gebruikers ontvangen elke dag aantrekkelijke aanbiedingen van bedrijven uit de buurt rechtstreeks in hun mailbox. De promoties gelden maar voor een bepaalde duur. Heeft de aanbieding genoeg kopers? Dan gaat de deal door.

Om de kortingsbonnen te kunnen aanbieden, heeft Groupon contacten met verschillende leveranciers. Om de geloofwaardigheid van de website en het vertrouwen van de consumenten hoog te houden, is communicatie van essentieel belang.

Levenslijn
De contentstrategie is min of meer de levenslijn van Groupon. Concreet bestaat de strategie uit drie luiken: e-mailmarketing, gedetailleerde productomschrijvingen én de blog en sociale media op de website/landingspagina.

E-mailmarketing
De dagelijkse nieuwsbrief is van cruciaal belang voor de aanpak van Groupon. Dankzij e-mailmarketing slaagt de website erin om de abonnees dagelijks en rechtstreeks op de hoogte te houden van de belangrijkste lopende aanbiedingen. Omdat de aanbiedingen zo gevarieerd zijn, zit er voor iedereen wat wils tussen. Bovendien houdt het marketingteam van Groupon de aankoopgeschiedenis en het aantal doorkliks nauwlettend in het oog om de volgende nieuwsbrief nog gerichter te maken.

Landingspagina’s
Zodra de ontvangers klikken op een bepaalde aanbieding in de nieuwsbrief, komen ze terecht op de landingspagina met de volledige productomschrijving, eventueel met een klantengetuigenis of een promotiefilmpje. Daardoor krijg je de ultieme mogelijkheid om de klant over de streep te halen.

Blog
Omdat Groupon als tussenpersoon handelt, wordt de website verantwoordelijk gesteld voor de goede afhandeling van de deal. En in dit sociale mediatijdperk is dat van levensbelang om je reputatie te beschermen en op te bouwen. Op de weblog en de sociale mediasites kunnen de gebruikers hun bestelling of de uitslagen van de wedstrijden opvolgen of persoonlijke verhalen van de medewerkers lezen. Die aanpak zorgt voor een transparante klantenrelatie en verhoogt het vertrouwen in de kortingsbonnensite.

Ontdek hoe u contentmarketing kan inzetten voor uw bedrijf. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.