Wat de cijfers ons werkelijk zeggen

Koppa Digitale Media zet zo nu en dan een eigen onderzoek op in zijn eigen markt.   Hieronder vindt u de resultaten van de enquête naar het mediagebruik van de Vlaming.

Als we het algemene mediagebruik uitvergroten, zien we dat televisie, radio en de krant in de top drie belanden van de meest geraadpleegde nieuwsbronnen. Weblogs worden door twee procent van de respondenten op regelmatige basis bezocht als ze op zoek zijn naar nieuws.

Sociale media
Opvallend is dat sociale media, met 10 procent, wel goed in de markt liggen als nieuwsbron. Dat toont aan dat sociale netwerksites, zoals Facebook en Twitter, interessante kanalen zijn om je boodschap te verspreiden. Bovendien zijn sociale media niet alleen een communicatiekanaal voor de generatie Y. Zowel in de leeftijdscategorie 21-30 als 31-40 scoren sociale media goed als frequent gebruikte nieuwsbron.

Eigenschap
Betekent dat cijfer dat je je weblog kan verwaarlozen en rechtstreeks op sociale media kan adverteren/informeren? “Sociale media zijn inderdaad interessant, maar ze hebben vaak een andere functie dan een weblog. Het hoofddoel van websites zoals Facebook en Twitter, is de nieuwsgierigheid aanwakkeren. Dat doe je niet met lange teksten, maar met een prikkelende titel en inleiding. Via een link begeleid je geïnteresseerden naar een rustig plekje, vaak een weblog of website, waar ze alle informatie kunnen bekijken”, aldus Kris Pattyn, zaakvoerder van Koppa Digitale Media.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er een groeiende markt is voor de iPad en tablet pc. Zeventien procent van de respondenten heeft vandaag een iPad. Nog eens dertig procent geeft aan dat ze in de toekomst een iPad of tablet pc willen aanschaffen. “Dat houdt in dat er zich nieuwe manieren ontwikkelen om de consument te bereiken. We zijn niet ver verwijderd van een model waar relevante informatie ‘à la minute’ via het voorkeurskanaal van de consument de standaard is”, voorspelt Kris.

“Om de klanten van Koppa Digitale Media een totaaloplossing voor content aan te bieden, hebben we samen met Ranavision unieke software ontwikkeld. Daardoor kan onze content integraal op het iPadscherm verschijnen. Geen kostelijke onderneming, maar een adequate oplossing op maat van de kmo”, besluit hij.

De kortlopende enquête, die door 210 mensen online werd ingevuld, werd gebruikt als achtergrondinformatie tijdens de debatavond Media XLarge. Onze medianieuwssite AchterHetNieuws ging op zoek naar relevant cijfermateriaal om het debat te stofferen. In dit artikel bespraken we enkel de commercieel relevante informatie.