“Ook ondernemers kunnen lessen trekken uit media-innovaties”

Is de lezer bereid te betalen voor content? Dat was de vraag die het panel van het derde debat in de reeks Media XLarge voorgeschoteld kreeg. De vertegenwoordigers van de mediahuizen waren het resoluut met elkaar eens: de (nieuws-) consument wilt content op maat op het tijdstip en platform naar keuze. Lees hier het antwoord van Koppa Digitale Media.


Zowel traditionele als nieuwe mediahuizen staan onder druk door de razendsnelle technologische ontwikkelingen en het veranderende consumentengedrag. De mediacrisis, die in 2008-2009 in volle vaart door ons land geraasd is, toont aan hoe wankel de heilige huisjes zijn. Een nieuw medialandschap vraagt om nieuwe recepten.

Panel
Auteur en communicatiespecialist Frank Thevissen, projectmanager bij Concentra Bart Bijnens, Corelio Digital Johan Mortelmans en productmanager bij VMMa Bart Spiessens schoven aan tafel tijdens het derde debat in de reeks Media XLarge. Han Soete van nieuwssite Dewereldmorgen haakte op het laatste moment af wegens omstandigheden. Dat maakte dat het merendeel van het panel redelijk eensgezind door het spervuur aan vragen van moderator Marc Vandermaesen, manager van Radio 2, walste.

Verschil
“Verdienmodellen in de media staan al jaren ter discussie. Traditionele media houden enerzijds vast aan hun traditioneel model, maar zijn tegelijkertijd op zoek naar nieuwe inkomsten. Dat doen ze door plaatsen op te zoeken waar ze het verschil kunnen maken”, aldus Bijnens. Dat was de algemene ondertoon die ook Mortelmans en Spiessens verdedigden.

Spiessens ondersteunde zijn betoog met praktijkvoorbeelden bij de VMMa. Heel illustratief  geeft hij aan dat de technologische ontwikkelingen bedreigingen maar ook kansen bieden aan traditionele mediabedrijven. Het verslag van de avond kan u nalezen op LimburgActueel.be of Achterhetnieuws.be.

Aanpassen
Koppa Digitale Media legt regelmatig zijn oor te luister in het werkveld. De medianieuwssite AchterHetNieuws.be volgt – vanuit journalistieke doeleinden – de mediasector op de voet. Maar volgens zaakvoerder Kris Pattyn kunnen ook bedrijven voordeel halen uit de filosofie van een uitgever.

“Vandaag dienen mediahuizen zich razendsnel aan te passen aan de technologische ontwikkelingen, die zich almaar sneller opvolgen. De (nieuws-)consument is het gewoon om voor hem relevante content rechtstreeks op zijn bord te krijgen. Laten mediahuizen die tendens liggen, dan betalen ze later de prijs.”

Commercieel
“In dat opzicht is het geen slecht idee om als bedrijf ook als uitgever te gaan denken. Het is ten slotte niet alleen nieuws, waar mediagebruikers naar op zoek zijn. Ook commerciële content slaat aan als het voor de consument relevant is”, besluit Kris.

Media XLarge is een initiatief van AchterHetNieuws (een product van Koppa Digitale Media) en de opleiding Journalistiek van de XIOS Hogeschool Limburg.

Adverteren of content aanbieden op het platform waar de consument aanwezig is, dat is toch zowat de natte droom van iedere ondernemer. Neem contact op met Koppa Digitale Media en we zoeken samen naar een oplossing op maat.